اسکیزوفرنی یکی از اختلالات روانی است که به صورت ژنتیکی انتقال پیدا میکند. ظهور و شناخت بیماری اسکیزو از دوران نوجوانی حدوداً ۱۱ سالگی شکل میگیرد.

عامل اصلی در شکل گیری اسکیزوفرنی

یکی از عوامل مهمی که در بیماری اسکیزوفرنی باعث رشد بیماری میشود محیط خانوادگی نامناسب و شرایط نامناسب است که باعث میشود ژن بیماری فعال در فرد، شروع به رشد و نشان دادن عوارض بیماری کند. به این دلیل بیماری اسکیزوفرنی میتواند پس از دوره نوجوانی رشد پیدا کند و عوارض آن پیدا میشود. 

علامتها و نشانه های اسکیزوفرنی

در بیماری اسکیزوفرنی که نوعی اختلال روانی است، فرد دچار توهماتی از قبیل توهمات دیداری، شنیداری و کلامی میشود. تصاویری که فرد اسکیزوفرنی میبیند از دیگر تصاویری که افراد میبینند متفاوت است، گاهی صداهایی در گوش خود میشنود که از نوع توهم شنیداری ایجاد میشود، دستورات و اقدام به کارهایی که از این توهم انجام میشود.

مهمترین مشکل بیماران اسکیزوفرن

اختلال ادراکی در این افراد مهم ترین اختلال است، افراد اسکیزو در شرایط حاد نیاز به بستری دارند، اما از آنجایی که نمیتوانند شغل و فعالیتی داشته باشند در اکثر مواقع دچار فقر و بی خانمانی میشوند و احتمال به خودکشی و جان سپردن در خیابان نیز برایشان زیاد است. مصرف مواد مخدر در افراد دچار این اختلال باعث رشد بیماری و بدتر شدن آن میکند.

افراد اسکیزوفرنی به دلیل دارا بودن ژن این بیماری درمان کاملی ندارند و فقط میتوانند بیماری را در فرد کنترل کنند. 

مهمترین دلایل شیوع اسکیزوفرنی

یکی از مهم ترین دلایل شیوع و بیشتر شدن این بیماری در افراد اسکیزوفرنی خانواده های حمایتگر و سرکوب کننده هستند. شاید شنیدن این دو کلمه در کنار هم کمی گیج کننده باشد. اما توضیح آن است که خانواده ایی که فردی اسکیزو در خود دارد، به دلیل حمایت خانوادگی از این فرد مجبور به بودن در کنار فرد اسکیزو هستند.

مراقبت کردن، تهیه غذا و همچنین رفتار های روزانه فرد تحت نوعی کنترل خاموش از طرف اطرافیان است، اما زمانی که همین خانواده شروع به سرکوب فرد به دلیل ناتوانی، بی مبالاتی و کامل نبودن در رفتار اجتماعی و یا فردی خود میکند، شخص اسکیزو دچار حملاتی میشود که ناخواستنی بودن، دوست نداشتنی بودن را در خود تجربه میکند، فشار بیماری و خارج نشدن از این فضا باعث میشود فرد اسکیزو در تنگنایی از وابستگی به خانواده به دلیل حمایتشان و همچنین شنیدن و تحمل سرکوفت ها و ناتوانی از دوری از خانواده احساسی را تجربه کند که فقط بیماری او را بیش از قبل رشد میدهد. 

نیاز به حمایت افراد دارای اختلال اسکیزوفرنی

افراد اسکیزو بیمارانی هستند که باید تحت حمایت باشند و در چنین شرایطی ناتوانیشان چندین برابر میشود و نمیتوانند کنترل رفتار خود را به عهده داشته باشند و شرایط مدام بدتر و بدتر خواهد شد.

خوانواده هایی که چنین فردی را در خود دارند باید مطلع باشند که سرکوفت زدن در کنار حمایتی که خواسته و یا از سر جبر برای چنین افرادی در خانواده میکنند، نه تنها بازدارنده نیست، بلکه فرد را دچار توهمات، خشم، احساس نالایقی و رشد بیماری در او میکند.

نکاتی برای حمایت از افراد اسکیزوفرن

بنابراین توجه به رعایت اصول حمایتگری خانواده بدون تحقیر، سرکوب و توهین بسیار مهم است. مهم این است که بدانیم فرد دچار اختلال اسکیزو مانند هر بیمار دیگری که ممکن است معلول جسمی یا حرکتی باشد، ناتوان است و اجحاف به چنین افرادی فقط آنها را ناتوان تر و تندخو تر میکند.

منبع: مرکز مشاوره مکث