یکی از عوامل شناخت هوش، توانایی و استعداد در کودکان، سنجش هوش کودک با تست های هوش است که به وسیه آن میزان هوش کودکان در آنها شناخته میشود.

اما مهم آن است که بدانیم سنجش هوش کودک چه تأثیری دارد.

تأثیر شناخت هوش کودک

با شناخت میزان هوش کودکان میشود به این نکته رسید که کودکان با این میزان هوش چه استعدادی دارند و پس از آن با استعدادیابی و شناخت راه هایی برای استعداد در زمینه مناسب برای رشد آنها گام برداشت.

سنجش هوش کودک

هوش از یک سطح معینی در انسانها رشد میکند. در واقع میزان آن از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بهره هوشی را افراد نرمال تشکیل میدهند، فقط با میزانی از تغییر بین درصد ۷۰ تا ۱۰۰ که برخی در زمینه هایی هوشیارتر و در بعضی از زمینه ها با توجه و ضریب هوشی کمتری عمل میکنند.

توضیحی در مورد انواع هوش

اصطلاحاتی مانند هوش ریاضی فردی بالا است و یا هوش تصویری فردی بسیار خوب عمل میکند. به این نحو که فردی با هوش ریاضی بالا، توانایی انجام عمل ریاضی را به ساده ترین شکل خود و با توانایی بیشتری دارد و یا خوش تصویری بالا باعث میشود فرد مسیریابی و جهت یابی بسیار بالایی نسبت به اطرافیان خود داشته باشد.

وقتی درصد هوش از ۷۰ به پایین افول کند و میزانی در حد ۶۵ به پایین داشته باشد، فرد در دسته استثنایی ها گنجانده میشود، افراد استثنایی با ضریب هوشی پایین تر از ۷۰ با توان کمتری در یادگیری و بهره کمتری در آموزش برخوردارند که کودکان استثنایی محسوب میشوند و در مدارس و تحت آموزش های خاص خودشان قرار میگیرند.

شناسایی ضریب هوشی به کمک سنجش هوش

سنجش هوش کودک به ما کمک می کند کودکان با ضریب هوشی کم را شناسایی کنیم که البته در بین کودکان استثنایی نیز دسته بندی ضریب هوشی پایین تر از ۶۵ هم در جایگاه متفاوت خود قرار میگیرند که مشخص میکند کودک میتواند تحت آموزش در محیط آموزشی کودکان استثنایی قرار بگیرد، یا خیر.

البته که کودکانی با ضریب هوشی پایین (بهره هوشی پایینتر از ۷۰) نیز میتوانند با آموزش صحیح و بستر مناسب برای یادگیری به اجتماع و محیط اجتماعی برای فعالیت و کار وارد شوند. فعالیت هایی که نیاز مبرمی به استفاده از هوش و استعداد ندارد، اما باعث میشود فرد در محیط اجتماع و معاشرت با افراد اجتماع قرار بگیرد و نیز منبعی برای کسب درآمد داشته باشد و احساس پذیرفته شدن و مورد قبول بودن را تجربه کند، فضایی مناسب برای یادگیری و رشد بیشتر داشته باشد.

افراد با ضریب هوشی 100 تا 120

افرادی با ضریب هوشی ۱۰۰ تا ۱۲۰ نیز جزء دسته افراد استثنایی قرار میگیرند که از بهره هوشی بالایی برخوردارند و به همان میزان میتوانند با آموزش بهتر و قرار گرفتن در محیط کاربردی از بهره هوشی خود کمال استفاده را ببرند. در واقع سنجش هوش بسیار کاربردی عمل میکند، زیرا کودکانی که بهره بالای هوشی دارند به همان میزان کنجکاو تر، پر توان تر، کم حوصله تر، عمل میکنند بنابراین با شناخت بر این موضوع توانایی و هوش کودک در راه خود و فعالیت مورد علاقه اش رشد میکند و به دلیل ندانستن و کم کاری از بین برده نمیشود و هدر نمیرود.

کودکان با بهره هوشی بیش از 100

کودکان با بهره هوشی بیش از ۱۰۰ میتوانند پس از تست هوش نسبت به خواست خودشان که منوط به شناخت از خودشان و میل قلبیشان است هدف و راه خود را مشخص کنند، بیان این مطلب به این دلیل است که باید بدانیم هر فردی با بهره هوشی بالا حتماً دکتر یا مهندسی قابلی نمیشود، بلکه ممکن است موسیقی دانی زبده، نقاشی خلاق و یا گرافیستی بی نظیر شود. 

بنابراین همچنان که باید به هوش کودک و یا افراد توجه کرد، زمینه، میل قلبی و راهی که میتواند فرد را به رضایت خاطر و بیشترین حد از رشد برساند نیز بسیار مهم  و مؤثر است.

مرکز مشاوره مکث با داشتن جدیدترین تستها و بهترین روانسنجانان حوزه سنجش هوش کودک میتواند برای ارزیابی کودک به شما کمک کند.