خانواده درمانی یا مشاوره خانواده یک نوع درمان یا استحکام بخشی به خانواده است که برای رفع مسائل خاصی که بر سلامت و عملکرد یک خانواده تأثیر می گذارد، طراحی شده است.

این درمان می تواند مورد استفاده زوجها برای حل مشکلات زناشویی قرار گیرد که از طریق یک دوره جالب، انتقال عمده مشکلات یا آسیبها توسط یک مشاور خانواده متخصص برای ارزیابی و حل مشکلات زناشویی و در ادامه در صورت وجود فرزندان فرایند به خانواده درمانی کشیده میشود.

همانطور که تیم مرکز مشاوره مکث توضیح می دهد، خانواده درمانی مشکلات افراد را در بستر واحد بزرگتر، خانواده و جامعه می بیند؛ فرضیه این نوع درمان این است که با درک پویایی گروه، میتوان با موفقیت مشکلات را حل کرد.

شیوه زندگی خانوادگی بر چگونگی شکل گیری مشکلات مشترک و اینکه چگونه سایر اعضای خانواده تشویق یا فعال می شوند، تاثیر می گذارد.

خانواده درمانی و مشاور خانواده می تواند تکنیک ها و تمرینات را از درمان شناختی، رفتاری درمانی، درمان میان فردی یا سایر انواع درمان فردی استفاده کند. مانند سایر روش های درمان، تکنیک های مورد استفاده بستگی به مشکلات خاص مراجعین دارد.

مشکلات رفتاری یا عاطفی در کودکان دلایل مختلفی دارد که مرکز مشاوره مکث با داشتن مراجعین زیاد در این زمینه با درصد بالایی معتقد به نقش خانواده در بروز مشکلات رفتاری هیجانی کودکان است.

مشکلات کودک در خلاء وجود ندارد؛ آنها در چارچوب خانواده وجود دارند و احتمالا باید در قالب خانواده مورد توجه قرار گیرند.

لازم به ذکر است که در خانواده درمانی یا مشاوره، اصطلاح «خانواده» لزوما به معنی بستگان خونی نیست. در این زمینه «خانواده» هر کسی است که نقش حمایتی طولانی مدت در زندگی یک شخص را دارد و ممکن است به معنای روابط خونی یا اعضای یک خانواده نباشد.

مرکز مشاوره مکث پیش بینی میکند که خانواده درمانی و توجه به بنیان خانواده در ایران به سرعت رشد خواهد کرد.

البته این امر مستلزم همکاری نهادهای مختلف در جامعه است؛ همچنین توجه به مددکاران اجتماعی در حوزه خانواده نیز بسیار مهم است.

درمانهای خانواده محور در بهترین شرایط نیاز به همکاری همه اعضای خانواده دارند؛ ولی با این حال در صورتی که عضو خاصی از خانواده همکاری نکند، تکنیکهای خاصی وجود دارد که میتوان از آنها برای ایجاد ارتباط و همکاری مراجع استفاده کرد.

از جمله روشهای روانشناسان، ایجاد ارتباط ساختاری با اعضای خانواده است. درمان ساختاری بر تنظیم و تقویت سیستم خانواده تأکید دارد تا اطمینان حاصل شود که والدین و دیگر اعضای خانواده در کنترل هستند. در این نوع درمان، درمانگر به خانواده می پیوندد تا با مشاهده و ارزیابی، توانایی خود را برای کمک به خانواده تقویت کند.

با این حال، حضور مشاور خانواده در منزل کاری بسیار حساس میباشد که نیاز به بررسی همه جوانب دارد؛ بنابراین بهتر است در ابتدا فردی که مشکل خانوادگی را درک کرده، به مشاور خانواده مراجعه کرده و سپس با همکاری خود و ارائه اطلاعات لازم به مشاور خانواده، زمینه را برای شروع درمان تک تک اعضای خانواده فراهم کند.

به طور قطع در این روند فراز و نشیب های زیادی وجود دارد که تیم مرکز مشاوره مکث با داشتن مشاوران خانواده باسابقه و روانشناسان و مددکاران اجتمایی، سخترین شرایط را هم برای شما تسهیل میکند تا کانون خانواده تان هر چه بیشتر گرم شود.