انواع دیدگاه های روانشناسی جنسی

در بحث روانشناسی جنسی ما معمولاً به دو مقوله میپردازیم

تربیت جنسی توسط دکتر روانشناس

تربیت جنسی را از کودکی آغاز می کنیم و باید ها و نباید ها و خط و خطوط رفتار جنسی را متناسب با فرهنگ آموزش می دهیم.

در بحث تربیت جنسی برخلاف اینکه اغلب افراد تصور می کنند، می بایست این آموزشها در دوران ازدواج صورت گیرد اما تحقیقات نشان می دهند که آموزش جنسی با همان شروع بلوغ می بایست آغاز شود.

در دوران پیش از بلوغ ما به کودک یاد میدهیم که دیگر مسئول اعمال و کارهای خودش است؛ او بعد از تربیت جنسی حالا اطلاعات زیادی درباره بدن خود و بدن جنسی مخالف خود دارد و یاد گرفته است که چگونه از خود مراقبت کند تا مسئول بدن خود و اعمال خود باشد.

با شروع بلوغ، گام از این مبحث فراتر گذاشته می شود؛ علاوه بر آموزشهای بلوغ که می بایست به عنوان آموزشهای مقدماتی تربیت جنسی صورت گیرد، او یاد می گیرد که چه تغییراتی در بدن خود و جنس مخالف پیش می آید و این تغییرات به چه منظور صورت میگیرد.

او می بایست در این دوران چه کارهایی کند تا بدنی سالم داشته باشد و موقعیت اجتماعی اش نیز به خطر نیافتد. علاوه بر این مباحث که مربوط به وضعیت جسمی و روانی نوجوان است و تایید بر سلامت جسم و روان نوجوان دارد، بحث بسیار مهمتری که در این دوران باز می شود قبض سلامت اجتماعی او است.

آموزش جنسی توسط روانشناس خوب و با سابقه

آموزشهای اجتماعی و این دوران به حدی مهم است که می توان گفت بیش از 30 درصد روابط جنسی و زناشویی و اتفاقات مهمی مثل طلاق با هم در ارتباط است.

آموزشهای اجتماعی دوران بلوغ می بایست توسط دکتر روانشناس و مراکز تخصصی صورت گیرد؛ زیرا این مراکز مطالعات ویژه ای را برای این دوره از سر گذرانده و به راهکارهای مفید تری دست پیدا کرده اند.

حال مرکز مشاوره مکث بر این عقیده است که در دوران بلوغ حتماٌ پس از انتخاب دوست و گروه های دوستی می بایست با او درباره عشق صحبت شود؛ اینکه عشق سه بعد دارد: صمیمیت، هیجان، تعهد و مسئولیت.

و علاوه بر اینکه مفصل با او درباره ابعاد عشق صحبت میشود؛ فرد نوجوان یاد میگیرد که دیگر مسئول نگهداری، مراقبت و کنترل رفتار خود در برابر جنس مقابل یا عشق خود نیز هست.

یعنی در این زمینه دکتر روانشناس متخصص تربیت جنسی سعی میکند با کار کردن بر روی هیجانات نوجوان، این مسئولیت و احساس تعهد را نیز در آنها نهادینه کنند.

در گام بعدی که نوجوان پا به عرصه جوانی می گذارد، اگر آموزش های لازم را دیده باشد، دیگر جوان را با کمترین مخاطرات می توانید به جامعه بسپارید تا کمترین مشکل برای آنها به وجود آید.

معمولاً افراد از لحاظ امیال جنسی در دوره جوانی متعادل تر میشوند، بنایراین این دوره بهترین دوره برای ازدواج و برقراری نقش صمیمانه در زندگی است.