تکنیک های مهم تقویت حافظه که به شما نمی گویند!

تقطیع 

تکنیکهای روانشناسی در گنجایش حافظه فعال برای همه محدود است، همانطور که پیش از این توضیح دادیم همه مردم از ۵ تا ۹ مورد را میتوانند در لحظه به حافظه بسپارند. اما از نظر علم روانشناسی در راهکار تقطیع میتوان اندازه قطعه ها را افزایش داد و از این راه بر تعداد ماده ها در حافظه افزود. 

مثلا اگر قرار باشد اعداد: ۱۴۹۲۱۷۷۶۱۱۹ را بخاطر بسپاریم، میتوانیم اعداد را مانند سال تقطیع کنیم مثلاً: ۱۴۹۲و ۱۷۷۶و ۶۱۱۹ و در ذهن به یاد بسپاریم. 

تصویر سازی ذهنی و رمزگردانی

میتوان یادآوری موارد بی ربط به هم را با برقراری پیوند های معنادار در هنگام رمزگردانی بهتر کرد، زیرا این پیوند ها بعداً کار بازیابی را آسان میکند. تصاویر ذهنی برای پیوند دادن زوجهایی از مواد بی ارتباط به هم بسیار مفیدند و به همین دلیل تصویر سازی ذهنی، عنصر اصلی بسیاری از نظام های کمک به حافظه است.

 روش مکانی در تصویر سازی میتواند به اینگونه باشد که شما در ذهنتان مکان های متعددی را یادآور میشوید و هر کلمه و یا موردی که میخواهید به ذهن بسپارید را در آن مکان در ذهن جای میدهید. 

مثلاً: از در خانه، راهرو، اتاق خواب، کنار تلویزیون، اتاق نشیمن و بالکن را متصور میشوید و برای هر کدام کلماتی را که میخواهید به حافظه بسپارید در آن مکان ذهنی جای میدهید. در واقع با قدم زدن ذهنی میتوانید همه موارد دلخواهتان را یادآور شوید. این روش بی شک روش حیرت انگیز و مؤثری است و یکی از شگردهای محبوب کسانی است که به صورت حرفه ایی به نمایش حافظه دست میزنند. 

روش واژه های کلیدی

در روش واژه های کلیدی که بیش ترین کاربرد را در یادگیری زبان های مختلف دارد. برای سپردن یک واژه در حافظه مثلاً  muleta که در اسپانیایی به معنای چوب زیر بغل است، واژه mule که به معنای قاطر است را میتوانیم از واژه اسپانیایی در ذهن جای دهیم.

بنابراین هرگاه به واژه muleta فکر میکنیم، قاطری را تصور میکنیم که چوب زیر بغل دارد. پس معنای واژه چوب زیر بغل را به یاد می آوریم، که روش واژه کلیدی نام میگیرد که با این تکنیک روانشناسی بر حافظه و حافظه فعال خود تاثیر می گذارید. 

بسط معنایی و رمزگردانی 

دیدیم که هرقدر معنای ماده ها را بیشتر بسط دهیم، بهتر میتوانیم آنها را یادآور شویم و یا بازشناسی کنیم. علت این امرآن است که هر قدر پیوندهای بیش تری بین ماده ها ایجاد کنیم بر تعداد راههای بازیابی افزوده میشود. 

این یافته ها اینچنین بیان میشوند که: وقتی میخواهید چیزی را بخاطر بسپارید معنای آن را بسط دهید. مثلاً در روزنامه ایی از شیوع بیماری میخوانید، میتوانید در ذهنتان شروع به طرح سوال کنید که آیا بیماری واگیر دار بوده، آیا شیوع آن از حیوان بوده یا انسان، شیوع بیماری تا چه مدت ادامه خواهد داشت و ... 

مخصوصاً پرسشهایی مربوط به علل و پیامدهای رویداد از لحاظ بسط معنایی مؤثرتر است. چون هر یک از این گونه پرسش ها پیوندی معنادار، یا گذرگاهی برای بازیابی آن رویداد برقرار میسازد که باز هم با این تکنیک روانشناسی بر حافظه فعال خود تأثیر میگذارید. 

بافت و بازیابی

از آنجا که بافت، نشانه های بازیافتی نیرومندی است، میتوان با بازیابی بافتی که یادگیری در آن صورت گرفته، حافظه و حافظه فعال را بهبود بخشید.

اگر جلسات درس ریاضی در اتاق معینی برگزار شود در آن اتاق بهتر از هر جای دیگر میتوان مطالب آن درس را به یاد آورد. زیرا بافت آن اتاق نشانه ی بازیابی برای مطالب این درس محسوب میشود. اما وقتی میخواهیم چیزی را به یاد بیاوریم، غالباً نمیتوانیم به صورت فیزیکی به بافتی که یادگیری در آن صورت گرفته بازگردیم. 

مثلاً اگر اسم همکلاسی دبیرستانمان را فراموش کرده ایم، واجب نیست به سمت دبیرستان برویم تا اسم همکلاسی را به یاد بیاوریم، در این مورد میتوانیم بافت را در ذهن بازسازی کنیم. میتوانیم کلاس درس، اتاق ها یا باشگاه ورزشی آن دوره را در ذهن یادآوری کنیم، تا به نقطه یادآوری نام همکلاسی برسیم. 

سازماندهی 

در صورت سازماندهی متناسب اطلاعات میتوانیم حجم عظیمی از اطلاعات را یادآوری و بازیابی کنیم که در حافظه ماندگار شود. 

در ارتباط با یادآوری مطالب کاملاً بی ارتباط به هم در آزمایشی، کلمات کاملاً بی ارتباط را در غالب یک داستان به هم ربط دادند و تعداد کثیری از کلمات بی ارتباط با چند داستان یادآوری میشد. زیرا کلمات در غالب داستان، سازماندهی میشدند و این چیدمان و فضای سازماندهی شده، باعث میشود تعداد زیادی از کلمات را بتوان در ذهن جای داد. 

یکی از شیوه های مؤثر مطالعه، پیش چشم آوردن این سازماندهی ها است، مثلاً میتوانید، کلمات و یا اعداد سازمان دهی شده را در غالب یک طرح شاخه ایی بکشید و جلوی رویتان قرار دهید، با دیدن این طرح هم از طریق حافظه دیداری و هم از طریق سازماندهی کردن به یادآوری کلمات، لغات و یا اعداد دست پیدا کرده اید. 

روش پس خبا

که در واقع به معنای «پیش خوانی کردن، سوال کردن، خواندن، به خود پس دادن و آزمون» است. که پس خبا مخفف این چند مرحله است. 

این مراحل برای دانش آموزان و دانشجویان در حفظ مطالب بسیار کاربردی است. 

که در آن دانش آموز، ابتدا یک پیش خوانی سطحی از کل مطالب داشته باشد، بعد از خودش در مورد آنچه که خوانده سوالاتی مطرح کند، به خود جوابشان را پس بدهد و در مرحله آخر یک آزمون از آنچه که خوانده و از خود سوال کرده بگیرد. که در کلیت این روش سازماندهی اطلاعات، صورت میگیرد و مدام در حال مرور آنچه که خوانده میشود.

شما با استفاده از این تکنیکهای مهم یادگیری روانشناسی می توانید به شدت حافظه و حافظه فعال خود را تقویت کنید!