درمان بی خوابی شبانه تنها در 60 ثانیه

اغلب افرادی که با مشکل بی خوابی های شبانه آشنا هستند روش های مختلفی را برای درمان این مشکل امتحان می کنند. شاید این مشکل راه حل بسیار کوتاه و تضمینی داشته باشد که آن را امتحان نکرده باشند.

درمان بی خوابی در کوتاه ترین مدت

اگر شما هم شب در تلاش برای به خواب رفتن هستید و یا اینکه شما در وسط شب از خواب بیدار شده و با نگرانی به ساعت خیره می شوید تا دوباره خوابتان ببرد باید بدانید که تنها نیستید. بی خوابی یک مشکل رایج است که انرژی فرد ، خلق و خوی ، بهداشت و توانایی در طول روز به آن وابسته است. بی خوابی مزمن حتی می تواند به مشکلات سلامتی جدی تبدیل  شود. تغییرات ساده در سبک زندگی شما و عادت روزانه می تواند به توقف بی خوابی شبانه منجر شود. رژیم غذایی نامناسب، خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور یا گوشی هوشمند و استرس ، از جمله دلایل بی خوابی هستند. برداشتن تمرکز از روی مغز پیش از خواب هم اصلا کار آسانی نیست. اما این مشکل شاید راه حلی داشته باشد که بتوانید به کمک آن در کوتاه ترین زمان ممکن به خواب روید.

تکنیک 4، 7، 8 در درمان بی خوابی

دکتر اندرو ویل ، دانش آموخته ی دانشگاه هاروارد و ابداع کننده ی این روش ، می گوید که روشش از نظر روانشناسی در واقع یک تکنیک تنفسی ضد استرس است. روش 4، 7، 8 به مهارت خاصی نیاز ندارد و به سادگی می توان آن را اجرا کرد. کافی است این سه قانون را به یاد بسپارید.

  1. اول اینکه باید به مدت 4 ثانیه از راه بینی نفس بکشید.
  2. سپس نفستان را به مدت 7 ثانیه حبس کنید.
  3. در آخر نیز عمل بازدم را مستقیماً از راه دهان به مدت 8 ثانیه انجام دهید.

این روش باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرام بخش در مغز شده و ضربان قلب را کاهش می دهد، بدن آماده ی خواب می شود.

آیا تکنیک 4، 7، 8 جواب می دهد؟

جایی برای شکاک شدن نسبت به این روش وجود ندارد. کافی است یکبار آن را امتحان کنید. زمانی که آن را امتحان می کنید خودتان متوجه قدرت جادویی این روش خواهید شد. البته فراموش نکنید که این روش را باید چند مرتبه امتحان کنید. برای نمونه ، یکی از کاربران نوشته بوده که با کمک تکنیک 4 7 8 و پیش از چهارمین تکرار به خواب رفته است. حقه کار در این است که دم و باز دم متناوب بر میزان آدرنالین ترشح شده در بدن اثر گذاشته و ضربان قلب را کاهش می دهد. ممکن است در اوایل کار کمی اذیت شوید. اما به سرعت این مشکل از بین می رود. کافی است ثانیه ها را به خاطر داشته باشید.

نشانه ها و علائم بی خوابی

نمی توانید شب ها به راحتی بخوابید؟ از شب تا صبح چندبار از خواب بیدار می شوید و نمی توانید بخوابید؟ بی خوابی یک اختلال خواب می باشد که از خوابیدن راحت افراد جلوگیری میکند. افراد مبتلا به بی خوابی دارای علائم زیر می باشند:

  • به سختی خواب می روند.
  • در طول شب مکرر بیدار می شوند و به سختی دوباره به خواب می روند.
  • صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوند.
  • هنگامی که از خواب بیدار می شوند ، احساس خستگی می کنند.
  • در طول روز خواب آلوده و یا خسته هستند.
  • زودرنج و اخمو هستند.
  • مشکل در تمرکز ذهنی و حافظه دارند.

انواع بی خوابی

  • بی خوابی اولیه با دیگر مشکلات سلامتی مرتبط نیست.
  • بی خوابی ثانویه از بیماری هایی نظیر آسم، افسردگی ، آرتروز، سرطان، و یا سوزش سر دل، درد و عوارض داروهای مورد مصرف و یا نوشیدن الکل نشات می گیرد.
  • بی خوابی حاد و بی خوابی مزمن

بی خوابی میتواند کوتاه مدت (حاد) و طولانی مدت (مزمن) باشد. هم چنین بیخوابی میتواند مدتی وجود داشته باشد و مدتی نباشد. (می آید و می رود.) بی خوابی حاد میتواند تا 3 ماه طول بکشد. هنگامی که فردی حداقل سه شب در هفته و به مدت یک ماه و یا بیشتر دچار مشکلات خواب باشد ، می گویند دچار بی خوابی مزمن گردیده است. اگر علت بی خوابی درمان نشود، می تواند سالیان سال طول بکشد.

علل بی خوابی حاد

  • استرس مانند تغییر شغل ،نداشتن شغل، مرگ عزیزان، طلاق و مهاجرت
  • بیماری
  • ناراحتی های روحی یا جسمی
  • وجود سر وصدا موقع خوابیدن و یا اتاق خواب ، خیلی گرم یا خیلی سرد
  • برخی داروها مانند داروهای سرما خوردگی ، آلرژی ، ضد افسردگی ، فشار خون بالا و آسم
  • تغییر برنامه ی خواب مانند تغییر محل زندگی از یک شهر یا کشور

علل بی خوابی مزمن

  • برنامه خواب نامنظم
  • مصرف الکل ، کافئین ، نیکوتین
  • فعالیت هایی که باعث تحریک مغز می شود ، مثل بازی های ویدیویی و تماشای تلویزیون
  • فعالیت هایی که باعث تحریک بدن می شود از قبیل ورزش کردن قبل از خواب
  • استفاده از رختخواب برای کارهای دیگر مثل تماشای تلویزیون
  • افسردگی و یا اضطراب
  • استرس مزمن
  • درد و یا ناراحتی در شب
  • عادت داشتن به کم خوابی

تشخیص بی خوابی

  • اگر تشخیص می دهید که دچار بیخوابی شده اید با پزشک صحبت کنید.
  • پزشک معاینه ی بدنی انجام می دهد و سوالاتی را راجب سلامتی و مشکلات خواب از شما می پرسد.
  • پزشک از شما میخواهد الگوی خواب خود را در طی دو هفته و یا بیشتر یادداشت کنید و بنویسید در طول روز چه احساسی دارید.

درمان بی خوابی

در موارد خفیف،با کسب عادات خوب خوابیدن ،بی خوابی شما درمان می گردد. اگر بیخوابی منجر به خستگی و عملکرد بد فرد در طول روز شود، پزشک ممکن است داروهای خواب را برای او تجویز کند. این داروها سریعا عمل می کنند که در روز بعد خواب آلود نباشید. از مصرف قرص های خواب آور بدون تجویز پزشک خودداری کنید، زیرا ممکن است دارای عوارض جانبی باشد.


روش های خانگی درمان بی خوابی شبانه

استفاده از گیاهان دارویی در درمان بی خوابی شبانه بسیار موثر است. دمنوش و روغن گیاهان می تواند استرس و اضطراب که علت بی خوابی است را کاهش دهد.

معجزه گیاهان دارویی در درمان بی خوابی شبانه

در جوامع امروز بشری علت بی خوابی و کم خوابی وجود استرس ، اضطراب و عوامل محیطی فراوان برای بیشتر افراد شمرده می شوند. همراه متخصصین و پزشکان به دنبال راه هایی برای درمان بی خوابی شبانه بوده اند. طبیعت در دل خود داروهایی برای برطرف کردن این بیماری قرار داده است. با استفاده از این گیاهان دارویی به راحتی می توان در منزل و به سرعت از این داروهای طبیعی استفاده کرد و از خواب شبانه لذت برد. به چند مورد از روش های خانگی درمان بی خوابی اشاره می کنیم:

نارنگی بخورید و خواب خوش ببینید

نارنگی حاوی پروتئین ، چربی، قند، مقدار زیادی فسفر و کلسیم است. این میوه خوشمزه حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است نارنگی مسکن اعصاب است و برای کلیه بیماران مفید است. اگر میخواهید شب راحت بخوابید چند تکه نارنگی بخورید.

با گل گاو زبان شب ها راحت بخوابید

گل گاو زبان گیاهی آرام بخش است و می تواند به درمان بی خوابی کمک کند. البته افرادی که دارای فشار خون بالا هستند نباید از گل گاو زبان استفاده کنند. زیرا مصرف این گیاه فشار خون را بالا می برد.

داروی شفا بخش بی خوابی شبانه

برگ درخت گلابی یکی از روش های خانگی درمان بی خوابی است. کافی 120 گرم از برگ خشک این درخت را در یک لیتر آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنید.

معجون قبل از خواب

در گذشته برای درمان اختلالات خواب به مصرف یک لیوان شیر گرم که در آن یک قاشق غذا خوری عسل حل شده باشد، اشاره شده است. این موضوع به ویژه به خانم های بارداری توصیه می شود که به دلایل مختلفی مثل سنگین شدن در ماه های آخر ، مشکلات گوارشی، کمر درد و... خواب شبانه راحتی ندارند. پس از همین امشب نیم ساعت پیش از خواب این معجون را امتحان  کنید  و منتظر نتیجه باشید.

نوشیدنی خواب آور

همانطور که گفته شد تامین آب بدن می تواند خواب خوب را در پی داشته باشد. افرادی که با مشکل بی خوابی مواجه هستند باید طی روز آب زیاد بنوشند تا رطوبت در بدنشان بالا رود. البته نوشیدن آب یا مایعات نباید در ساعت های پایانی شب باشد. چون باعث ابتلا به تکرار ادرار و در نهایت بی خوابی می شود.

و در آخر افسردگی و بی خوابی در شب را درمان کنید

یکی از روش های خانگی درمان بیخوابی استفاده از بهار نارنج است. بهار نارنج گیاهی است که می تواند برای افرادی که به مشکل بیخوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند ، مناسب باشد. در واقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی مزاج هاست. برای درست کردن دم نوش بهار نارنج ،کافی است 15 گرم از آن را داخل قوری ریخت و 10 تا 30 دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید. نگارنده: داوود خدایی کارشناس ارشد روانشناسی برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان بی خوابی و مشاوره روانشناسی حضوری و مشاوره تلفنی روانشناسی از طریق شماره تماس ها و آدرس زیر با مشاوران روانشناسی ما ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را حل نمایید.

*منبع: مرکز مشاوره رهیاب